Dvoupatrový most, aneb silniční cyklistika, jak ji nejspíš neznáte (díl 2)

Dnes jsem si pro Vás přesně po roce připravil další specialitku o mostech (možná si vzpomenete na loňskou reportáž o nedokončeném mostě na Želivce). entokrát se jedná rovněž o most přes údolí Želivky, konkrétně o Vojslavický most, který je ještě o něco dále (směrem na Brno). Ten je zajímavý tím, že ačkoli pochází ze stejné doby, jako nedokončený most (tzn. že byl stavěn v období druhé světové války), stihl jej poněkud šťastnější osud a dodnes se po něm jezdí. Pokud se ptáte, co to má společného s cyklistikou, pak je to samozřejmě ta cesta. Vyjíždělo se v devět ráno a jenom k mostu to bylo nějakých 66 km. S cestou zpátky trochu oklikou přes Ledeč to pak bylo celkem 156 km, průměr přes 27 km/h jen ve dvou (ze Sokolů nakonec nikdo nemohl, naštěstí Pepa mě v tom stejně jako loni nenechal samotného), celkové převýšení 2050 m, dojezd ve 20:20 (byla v tom ale ještě jedna další návštěva, která se trochu protáhla) a také bláznivý dlouhý spurt v posledním horizontu na 155. km, to vše mělo jistě hodně do sebe. Ale teď už rychle zpátky k mostu.

Ten se nachází mezi obcemi Píšť a Vojslavice (cca 78. km D1 mezi EXIT 75 Hořice a EXIT 81 Koberovice). Nižší patro mostu je ze železobetonu a bylo postaveno už začátkem druhé světové války. Hitler ale samotnou dálnici postavit už nestihl a její samotná realizace tak byla postupně přesunuta až do začátku 70. let. A tehdy tento de facto v předstihu vybudovaný most již zase nevyhovoval novým dopravním požadavkům. Narozdíl od zatopeného mostu (tam se dálnice nakonec vedla jinudy) ale ležel v trase „nové“ dálnice, takže se přijalo poměrně neobvyklé řešení. Ve výšce 12 metrů nad původním mostem byl z ocelové konstrukce postaven most nový, rovnoběžný s původním mostem. Je dlouhý 230 m a široký 29 m (původní je o něco užší a samozřejmě i kratší), celková konstrukce váží 2400 tun. Silnice vedoucí jeho spodním (původním) patrem spojuje obce na obou stranách Želivky a slouží místní dopravě, horním patrem je pak vedena dálnice D1*.
—–
*) volně převzato ze zdroje Wikipedie, heslo Vojslavický most

Pokud jedete po dálnici, ani si nevšimnete, že jste na mostě (ostatně jako téměř na každém jiném mostě na dálnici), pokud však jedete podél dálnice po okresce, spatříte následující zajímavé věci (myslím tedy hlavně ten most):

http://www.sokolveltez.cz/files/2011-08-20_12-29-41_vojslavicky_dvoupatrovy_most_-_pohled_od_piste_na_pepu_504x405_2011-08-22_224740.jpg

Na mostě samotném to pak vypadá tak, že po pravé straně původního mostu (ve směru na Brno) se jezdí, na druhé polovině asfalt chybí (je tu jen základní betonová vrstva) a uprostřed je vyvýšený betonový pruh, na kterém se dá také leccos dělat, např. i jezdit na silničním kole, jak bylo samozřejmě ihned ověřeno:

http://www.sokolveltez.cz/files/2011-08-20_12-32-17_vojslavicky_dvoupatrovy_most_-_radim_jede_po_vyvysenem_stredovem_pasu_540x405_2011-08-22_220932.jpg

Zajímavé je i to, že obě mostovky vedou opět do oblouku a z mostu je navíc i poměrně hezký výhled na vzdutou Želivku:

http://www.sokolveltez.cz/files/2011-08-20_12-35-30_vojslavicky_dvoupatrovy_most_-_oba_mosty_jsou_do_oblouku_540x405_2011-08-22_221003.jpg

Samozřejmě je možné jet i po nepoužívané straně mostu po rozdroleném betonu (akorát je to tam všude hrozně posraný od holubů):

http://www.sokolveltez.cz/files/2011-08-20_12-49-08_vojslavicky_dvoupatrovy_most_-_radim_jede_po_nepouzivane_polovine_540x405_2011-08-22_221046.jpg

Jak je vidět z cedulky, horní patro mostu bylo vyrobeno v mostárně Frýdek-Místek (pozor, neplést si s moštárnou, tam se vyrábí úplně jiné věci):

http://www.sokolveltez.cz/files/2011-08-20_12-52-19_vojslavicky_dvoupatrovy_most_-_cedulka_540x405_2011-08-22_221128.jpg

Kdo se nebojí (já to ale nebyl), může trochu seběhnout po srázu vedle mostu a kouknout se třeba na uložení mostovky:

http://www.sokolveltez.cz/files/2011-08-20_12-54-46_vojslavicky_dvoupatrovy_most_-_ulozeni_mostovky_(detail)_540x405_2011-08-22_221153.jpg

nebo na most hezky z podhledu:

http://www.sokolveltez.cz/files/2011-08-20_12-55-12_vojslavicky_dvoupatrovy_most_-_pohled_z_boku_540x720_2011-08-22_221243.jpg

A pokud by ještě někoho zajímalo, na jakých kolech byl most dobyt, pak to byly značky KLEIN a DURATEC:

http://www.sokolveltez.cz/files/2011-08-20_12-39-19_vojslavicky_dvoupatrovy_most_-_klein_a_duratec_540x405_2011-08-22_221311.jpg

Jinak hezké fotky z období stavby (je zde mimoděk zachyceno i údolí Želivky ještě před jeho zatopením) a celkový pohled na most z boku (my jsme se tak daleko od mostu s koly nedostali) je k vidění na tomto odkazu: http://pechacpetr.blog.cz/0710/vojslavicky-most

Tak to by bylo z netradiční cyklistiky zatím asi vše a teď už mě jen zajímá, jaký odkaz přihodí Mišák pod článek nyní, aneb kam asi tak pojedeme příště? Napadá mě třeba nová dřevěná rozhledna Bohdanka u Bohdanče (již také zmíněna v jednom z Mišákových komentářů). Ta je sice zcela novodobá, ale zase je zajímavá tím, že ji postavili v údolí (nebo alespoň mírněji řečeno mezi kopci), jak jsem si stačil všimnout při zpáteční cestě.